ЯК ЦЕ ПРАЦЮЄ | ЯК ЦЕ ПРАЦЮЄ | ЯК ЦЕ ПРАЦЮЄ | ЯК ЦЕ ПРАЦЮЄ

ЯК ЦЕ ПРАЦЮЄ | ЯК ЦЕ ПРАЦЮЄ

Як це працює: Анна Богатирьова про CashLAB

У рубриці “Як це працює?” ми спілкуємося з розробниками, програмістами, проєктними менеджерами, керівниками напрямів аби дізнатися, як інноваційні рішення допомагають створювати продукти, що спрощують людям життя.

Наше сьогоднішнє інтревю з PM банківського напрямку РЕНОМЕ СМАРТ Анною Богатирьовою. Вона розповість про систему, що дозволяє оптимізувати грошові потоки, планувати, керувати ними, як працює рішення та для чого необхідне банкам.

Анна Богатирьова

PM РЕНОМЕ СМАРТ

Продукт:
CashLAB
програмне рішення для підвищення ефективності управління грошовими потоками

Що таке CashLAB і як він допомагає банкірам прогнозувати майбутнє?

Це система для управління витратами та планування грошових потоків. Вона оптимізує інкасаційні процеси, балансує між витратами на обслуговування та володіння готівкою. Візьмімо, відділення якогось банку. Кожне має власні потреби та кошти. Але банку слід стежити, щоб останні не залишалися в оптимальних залишках. Бо за зберігання необхідно сплачувати Нацбанку України. 

Крім того, фінустанови часто мають ліміти залишку певних валют. Наприклад, на відділенні вони можуть залишати не більше, ніж 5 тисяч доларів. Тому, якщо клієнт сьогодні замовить 8 тисяч доларів на завтра, їх необхідно доставити на день замовлення. А не вчора, коли приїжджали інкасатори. 

“CashLAB – як швейцарський годинник, де всі деталі мають підходити одна до одної”

Ще треба врахувати, що кешпоінт в центрі Києва відрізняється від того, що розташований десь у сільській місцевості. Не лише за віддаленістю, а й за кількістю готівки, з якою працює. Через це в останньому, наприклад, інкасацію проводити дуже дорого, необхідно робити з більшим запасом і на довший період. CashLAB враховує багато фінансово-економічних факторів, прогнозує і рекомендує як з оптимальними витратами забезпечити готівкою банкомат і відділення, скільки і коли привезти/вивезти.

Проєкт також досить коробковий і не потребує доопрацювання функціональностей від клієнта до клієнта. Припустимо, термінали знаходяться на території бойових дій. Маючи доступ до відповідного модуля в системі, банкіри можуть автономно деактивувати їх в системі, а потім відновити. Нас про допомогу просять лише у випадку, якщо слід перенести інформацію з одного серверу на інший чи виконати оновлення.

Як це працює

Розкажіть про процес впровадження, на скільки він складний?

Програмне забезпечення складається з двох частин. Перша відноситься до терміналів самообслуговування (банкомати, сейфи, термінали), друга – до відділень, касових центрів та сховищ. І в першому, і в другому випадку впровадження не займає багато часу. Часто клієнти хочуть спробувати його перед купівлею. І ми даємо їм таку можливість.

Після продажу систему підключають та налаштовують під потреби банку. Для цього необхідна інформація про сектори інкасації, як вони працюють, коли доступні-недоступні, скільки коштує процедура інкасації для одного відділення чи банкомату, ліміти завантаження, інформацію щодо планування тощо. Потім CashLAB кілька місяців навчається на статистичних даних, аналізує часові і фінансові ряди, виявляє систематичні збурення, аналізує темп, налаштовується під процеси. Він моделює прогноз після кожного оновлення даних і якщо в ньому змінюються дані, то й модель змінюється також.

Далі ми виконуємо роль підтримки. Користувачам подобається працювати в CashLAB, він зручний і простий. Іноді вони просять перенести туди функції інших систем, щоб працювати з одного місця.

Як це працює

Чи існують в Україні аналоги ?

Подібні рішення мені не зустрічалися. Те, що є на нашому ринку не може замістити функцій, які дозволяє CashLAB. Існує чимало засобів для організації якогось процесу, ми ж – для планування діяльності.

Якою є географія системи ?

Нашими клієнтами на даний момент є деякі українські та румунські фінансові установи.

Чи часто виникають ситуації “на вчора” і як ви на них реагуєте?

У РЕНОМЕ працюю п’ять років. Спершу в моніторинговому центрі, потім бізнес аналітиком, зараз – проєктним менеджером. Про CashLAB знала давно, але у проєкті менше року. Ще у моніторинговому центрі часто доводилося спілкуватися з працівниками банку, які працювали з системою. Тоді ми не зовсім розуміли, чому вони оперують поняттями “CashLAB нам показує інше – і ми маємо реагувати відповідно”. 

CashLAB дозволив глянути на деякі процеси зі сторони працівника банку. Це цікаво, оскільки займаюся комунікацією з клієнтами, супроводом, роз’ясненнями та організацією роботи команди. 

Нестандартні ситуації виникають вкрай рідко. Про це мені можуть повідомити телефоном чи в месенджері. Іноді працюємо і у вихідний, якщо щось потребує нашого негайного втручання. Наприклад, з якихось системних причин “впала” база даних чи змінилися мережеві налаштування, хоча ми змін не вносили. Був випадок, коли не збігалися хеш суми у файлах з оновленням. За ніч потрібно було знайти пошкоджений байт (а їх там мільйони!) і виправити. Один з наших розробників працював до третьої ночі і врятував ситуацію.

Як це працює

Це стресова робота?

Стресовість вимірюється характером людини. Бувають дні коли ти виконуєш те, що запланував, а буває ні. Банківська сфера загалом дуже бюрократизована. Часто в підрозділах одного банку можна зустріти різні погляди на процес чи систему. Тут головне точно знати, що клієнт хоче отримати в результаті. І навіть, якщо думаємо, що знаємо, все одно перевірити. Маємо добре пропрацьовувати ризики та деталі.

Іноді команді складно, але це завжди захопливо та об’єднує. Система не дозволяє приймати рішення одноосібно і комунікація між нами має бути злагодженою і відпрацьованою. CashLAB – як швейцарський годинник, де всі деталі мають підходити одна до одної. 

У якому напрямку рухається рішення в цей момент?

Зараз працюємо над розширенням функціоналу за запитом Ощадбанку, розробляємо для них модуль на базі CashLAB. Він буде розраховувати ліміти залишків по відділенням і ліміти завантажень для банкоматів. Попередня система, якою користувався банк, застаріла. 

Тестуємо оновлення – можливість закриття заявки в системі протягом трьох днів. Ця зміна продиктована часом. Наприклад, потрібно проінкасувати відділення і кошти перевезти до іншого. Раніше, на скільки б пізно це не було – працівники банку залишалися на місці і перераховували кошти, закривали заявку в своїй системі тим самим днем. З’явилися форс-мажорні обставини – в усіх регіонах комендантська година. Працівники не можуть залишатися на робочому місці, їм треба потрапити додому. Відтак, траплялися ситуації: гроші з одного місця забрали, привезли на друге, а перерахувати і закрити заявку тим же днем не змогли. Більше того, наступний робочий день може настати через три дні. Система не розуміла, чому так відбувається – сигналізувала про не виконану заявку і позапланове проведення коштів. Ми допрацювали її, модифікували алгоритми, щоб була можливість закрити впродовж трьох календарних днів (заодно, щоб виключити питання державних свят). Нещодавно оновлення презентували банку, але поки про якісь висновки говорити рано. Вони тестують.

Загалом, рухаємося в бік мультивалютного обслуговування терміналів. На українському ринку з’явилося чимало техніки з валютообміном, внесенням чи видачою іноземних банкнот. Ми маємо забезпечити планування та оптимізацію інкасації терміналів самообслуговування не лише гривнею, а й у доларах, євро тощо.

Як це працює