ЯК ЦЕ ПРАЦЮЄ | ЯК ЦЕ ПРАЦЮЄ | ЯК ЦЕ ПРАЦЮЄ | ЯК ЦЕ ПРАЦЮЄ

ЯК ЦЕ ПРАЦЮЄ | ЯК ЦЕ ПРАЦЮЄ

Як це працює: Олександр Брезіцький про транспортне рішення

У рубриці “Як це працює?” ми спілкуємося з розробниками, програмістами, проєктними менеджерами, керівниками напрямів аби дізнатися, як інноваційні рішення допомагають створювати продукти, що спрощують людям життя.

Наш перший герой, менеджер з розвитку РЕНОМЕ СМАРТ Олександр Брезіцький, розповідає про модернізацію процесу оплати проїзду в громадському транспорті, впровадження, ставлення громадськості до нововведень та найближчі плани.

Олександр Брезіцький

менеджер з розвитку
РЕНОМЕ СМАРТ

Продукт:

Транспортне рішення

Розкажіть, що таке діджиталізація громадського транспорту?

Це автоматизація процесу оплати проїзду – початок великих змін, нових послуг та можливостей для громад, органів управління. З неї розпочинається об’єднання кількох сфер життєдіяльності людини в одну систему, що зветься Єдиним електронним квитком або Картою містянина. Вона поєднуватиме функції транспортної, соціальної, пільгової і банківської картки водночас. Єдина картка містянина (соціальний процесинг) дозволить громадянам отримати єдиний доступ до сервісів міста  та територіальних громад. 

Бачимо тенденцію, що українські міста та територіальні громади готові залучати інвестиції для цього процесу та модернізуватися. Треба йти в ногу з часом. Ми країна, що вже існує в телефоні.

Коли та у яких містах відбулися перші впровадження?

Проєкти з діджиталізації транспортної галузі міст розпочалися у минулому році. Першим був Маріуполь. За ним Херсон, у якому встигли встановити валідатори лише у десяти автобусах. Потім війна і окупація. Впевнений, що одного дня ми продовжимо розпочате.

Паралельно працювали у Черкасах, де на початку року запустили пілот на тринадцяти тролейбусах. До травня була пауза. Потім наші інженери працювали в практично екстремальних умовах – в перервах між сиренами та при +45С в тролейбусах, щоб запустити проєкт. На цей момент весь парк електротранспорту міста (81 одиниця) у діджиталі. Плануємо додати до них ще 200 приватних маршруток. Відтак, “передайте за проїзд” у Черкасах більше не знадобиться.

За що відповідає РЕНОМЕ СМАРТ у цьому проєкті?

Ми виконуємо роль технологічного партнера: постачаємо обладнання, здійснюємо  монтаж, сервісне обслуговування, тестування, підтримку, моніторинг, інсталяцію програмного забезпечення тощо.

Як це працює

Яке першочергове завдання цього рішення?

Повністю відійти від готівки. Щоб ні водій, ані кондуктор не мали до неї доступу. У транспорті Черкас встановлене обладнання, що підтримує безконтактний спосіб оплати: карткою, смарт-годинником, телефоном. За кеш людина може придбати qr-квиток лише в кіосках (напр., City24, I-box). Потім його слід валідувати у транспорті. Наступний етап – мобільний додаток, який можна буде завантажити в App Store чи Play Market та “закинути” в нього кошти.

“Після випуску Карт містянина
система запрацює в повному обсязі та масштабується
на інші соціальні сфери міста.

Також рішення вирішить дуже болюче питання для місцевих бюджетів – облік пільгової категорії громадян. Зараз важко визначити кількість осіб, які скористалися послугами безкоштовно. Після випуску Карт містянина система запрацює в повному обсязі та масштабується на інші соціальні сфери міста. І кожен щоразу буде її валідувати під час проїзду. Тоді транспортні підприємства бачитимуть точну статистику людей, які користуються громадським транспортом, в розрізі окремого маршруту, відрізка часу, транспортної одиниці тощо. На основі цих даних вони зможуть відстежувати тенденції, розраховувати навантаження, реагувати та отримувати відшкодування за пільгові категорії.

Як це працює

Чи багато охочих проїхатись безкоштовно і як з цим боротися?

Наша ціль не штрафувати людей, а виховувати звичку. На мій подив, це працює. Зараз без контролерів у Черкасах їздить майже 80 тролейбусів і люди свідомо платять за проїзд. А це близько 5-6 тис транзакцій на день. Невелика кількість контролерів на лінії повинна виправити ситуацію і кількість транзакцій значно збільшиться. А взагалі, планується лише 5 контролерів на все місто.

Як водії зустріли нововведення?

Зазвичай, чоловіки бояться змін більше, ніж жінки. Ми розмістили інформацію поблизу водія, де вказана вся інформація та контактні номери телефонів. Зараз період адаптації, люди, за звичкою, йдуть до них на консультацію. Але згодом їхня зона відповідальності включатиме лише дорогу і безпеку.

А пасажири?

Одним все відразу зрозуміло, інших – нове лякає. Це нормальна ситуація. Був випадок, коли людина не могла розрахуватися карткою. Можливо, проблема в налаштуваннях оплати чи ще щось. Телефонує на гарячу лінію: “Не вийду з тролейбуса, поки не зможу оплатити. Маєте вирішити питання”.  Або ще, пані звернулась у колл-центр: “У мене проблема – скажіть котра година? Хочу звірити годинник”. (посміхається)

Часто доводиться зустрічати негатив?

Коли запроваджуєш нове, треба до нього готуватися. КП “Черкасиелектротранс” довелося звільнити близько 80 кондукторів, тому що їхня робота вже не актуальна. Ще люди можуть гостро реагувати, що на рішення було витрачено бюджетні кошти. Але ні. Важливо зазначити, що місто тут не потратило ні копійки. Воно залучило інвестиції та зробило нову зручну послугу для людей.

Що у планах?

На черзі 200 одиниць приватного транспорту у м. Черкаси – це монтаж, встановлення валідаторів, перевірка і власне запуск. Маємо напрацювання у м. Сміла Черкаської області та інших обласних центрах. 

Також є запити на поєднання проїзду на декількох видах транспорту в одному квитку. Коли, наприклад, оплачуєш з точки А до точки Б і користуєшся автобусом, і електричкою.

Як це працює