Як це працює: Олена Стойкевич
про валютообмін

У рубриці “Як це працює?” ми спілкуємося з розробниками, програмістами, проєктними менеджерами, керівниками напрямів аби дізнатися, як інноваційні рішення допомагають створювати продукти, що спрощують людям життя.
Наша наступна героїня, бізнес-аналітик РЕНОМЕ СМАРТ, Олена Стойкевич, розповідає про рішення, що автоматизує процеси фінансових установ, економить їхні витрати та допомагає заручитися прихильністю клієнтів.
Який вигляд має валютообмін на стороні ІТ?
Це універсальне рішення, що може бути встановлене як на окремому кіоску самообслуговування, так і на звичайному банкоматі з функцією приймання готівки.
Власне, функція обміну валюти теж може бути варіативною. Бо може здійснюватися під час різних операцій. Наприклад, готівкової, коли клієнт вносить готівку, обмінює її й отримує на руки кеш. Частково безготівкової – коли купівля валюти здійснюється у еквіваленті національної з власного рахунку, на руки – кеш. Продаж іноземної валюти із миттєвим зарахуванням у національній на власний рахунок.
Якими є переваги для клієнтів та фінансових установ?

Це питання розділила б на два, які в результаті залежні одне від одного. Почнемо з клієнта. Пересічний користувач отримує багато переваг. По перше, пристрій самообслуговування (банкомат, кіоск) доступний цілодобово. Відповідно, валютообмінну операцію можна здійснити у будь-який зручний час. По друге, може бути розміщений не у відділенні банку, а у зручніших місцях (у торговельній мережі, на автозаправці, в аеропорту тощо). Уявіть, коли іноземний турист по прильоту встиг лише подумати, що йому потрібно обміняти гроші на місцеві, і відразу побачив розв’язання свого питання. Так ми підходимо до іншої сторони — те, що вигідно клієнтам також вигідно і банку.
Як саме?
Дрібні валютообмінні операції можуть спровокувати черги у банківському відділенні. Крім того, збільшується час на обслуговування клієнта і навряд чи потім він знову обере те саме відділення, де згаяв багато свого часу. Банкам це теж не цікаво. Тим паче, що зараз їхнім ледь не ключовим завданням є зменшення навантаження на роботу касирів, бо це дорівнює зменшенню витрат.
Тож автоматизуючи процеси, фінансові установи зменшують власні витрати, забезпечують зручності користувачам, і, головне, отримують цінний бенефіт — клієнтську лояльність.
Якщо бізнес розуміє, що йому потрібно “йти” до клієнта, а не навпаки, — то у нас є технології, які у цьому допоможуть.
Які валютообмінні операції є популярними в Україні?
Найчастіше зустрічаються дрібні валютообмінні операції. За звичкою частину своїх заощаджень населення утримує в іноземній валюті, яку обмінює при необхідності. Загалом — це великий масив коштів.
Як відбувається процедура обміну валюти на пристрої?
Найшвидшою операцією є готівковий валютообмін. Для клієнта він виглядає дуже просто. Спочатку вам потрібно обрати тип операції — купівля чи продаж, ввести бажану суму, внести кошти. При наявності решти, можна обрати напрямок її спрямування. В кінці ви отримаєте кеш та можете видрукувати чек.

Скільки купюр можна внести відразу і від чого це залежить?
Сума, яку можна обміняти визначається лімітами на таку операцію. А механізм прийняття купюр залежить від типу пристрою та його налаштувань. Наприклад, валютообмінний кіоск приймає банкноти покупюрно по одній, своєю чергою банкомат – одразу пачкою.
Якою була ваша роль у проєкті валютообміну?
Працювала над розробкою коробкового рішення. Це готове, наперед продумане рішення, для подальшого швидкого встановлення у замовника. Його можна легко кастомізувати під бізнес та додаткові вимоги.
“Функціонал валютообміну в Україні вже впроваджено нами для ОТП Банку”
Функціонал валютообміну в Україні вже впроваджено нами для ОТП Банку. Крім того, рішення перебуває на стадії розробки й погодження ще з кількома українськими банками.
Також ми пропонуємо рішення для закордонних клієнтів. Наприклад, зараз впроваджуємо наше рішення в Анголі. Проте особливістю цього проєкту є те, що наш кіоск забезпечуватиме не обмін, а розмін купюр в межах однієї валюти. До прикладу, людина завантажує в пристрій банкноту великого номіналу, а отримує дрібними. Тобто ми вміємо адаптовувати не лише рішення під пристрої, як говорила раніше, а й пристрій під різний функціонал та особливості проєкту, як у цьому випадку.
Назвіть, будь ласка, три основні переваги?
Гнучкість, адаптивність до вимог клієнта та готовність до швидкої трансформації.
Як зрозуміти в якому напрямку рухатися? Що потрібно розвивати,
а що ні?
Ми глибоко аналізуємо тенденції розвитку фінансового сектору та, відповідно, розуміємо, що саме необхідно нашому клієнту і в якому напрямку він хотів би розвиватися, або що буде мати попит у найближчому майбутньому.
Якими є тенденції — чи може готівка повністю зникнути?
П’ятнадцять років тому відсутність готівкових коштів викликала значні труднощі. Сьогодні ж пересічний громадянин може на кілька днів забути про те, що у нього порожній гаманець та розраховуватися його онлайн-аналогом, з допомогою гаджетів чи карткою. Cashless-розрахунки стають дедалі популярнішими.
Зміщення готівки зростає, головним чином, завдяки розвитку технологій у тих сферах, де раніше вона була необхідною. Гарним прикладом може слугувати електронний квиток у громадському транспорті. Загалом, думаю, тенденція розвиватиметься й далі.