Як це працює: Євген Бойко
про розумне відділення для банку BAI з Анголи

У рубриці «Як це працює?» ми спілкуємося з розробниками, програмістами, проєктними менеджерами, керівниками напрямів аби дізнатися, як інноваційні рішення допомагають створювати продукти, що спрощують людям життя.
Наш наступний герой, менеджер з розвитку РЕНОМЕ СМАРТ Євген Бойко, розповідає про розробку пристроїв, завдяки яким у Африці з’явилися зони самообслуговування для здійснення базових банківських операцій з готівковими коштами цілодобово й без прив’язки до роботи відділень чи іншого приміщення.
Що таке розумне відділення?
Це спільний проєкт РЕНОМЕ СМАРТ та компанії Coseba для банку BAI в Анголі. Згідно з ним партнери розробили автономне мобільне відділення, яке ми забезпечили пристроями самообслуговування.
У країні існують правила, якщо банк хоче видати картку в іншому регіоні, то має відкрити відділення. Так з’явилася ідея мобільного представництва, яке можна перемістити будь-куди. Поза тим, воно є незалежним від енергоносіїв, не потребує значних інвестицій та виконує усі базові функції (видачу та внесення готівки, перевипуск карток).

Рішення побудовано на базі 40 футового контейнера, куди помістили банкомат, дві депозитні машини нашого виробництва, систему відеоспостереження та сонячні панелі для акумулювання електрики. А згодом там з’явиться ще й наш кіоск для друку карток. У найближчі пару років в країні працюватиме близько 60 таких мобільних відділень.
Раніше в арсеналі РЕНОМЕ СМАРТ були лише депозитні машини, що встановлюються всередині приміщення і мають фронтальне завантаження (доступ для інкасування пристрою виконано у його передній частині). Натомість для цієї ідеї ми розробили машину із заднім завантаженням. Тобто сейф, який можливо “врізати” в стіну, при цьому користувацька (клієнтська) частина виходить назовні, а інша, для роботи інкасаторів, залишається всередині.
Чому контейнери? Контейнери мають стандартні розміри, які є зрозумілими та зручними для транспортування.
Як виглядає процес розробки нової моделі депозитної машини?
Загалом він є стандартною процедурою, що передбачає збір вимог від кінцевого користувача (вигляд пристрою, його специфікація, розміри тощо), внесення їх в Jira, звідки вони автоматично перерозподіляються між підрозділами, підготовки конструкторської документації, створення прототипу. Після погодження останнього девайс йде на виробництво. Перший готовий виріб фотографуємо та відправляємо ще раз клієнту, аби він міг внести необхідні правки на фінальній стадії.
Зазвичай, партнери з Анголи — компанія Coseba, задоволені співпрацею. Тому довіряють не лише модифікування приладів, які вже присутні на ринку країни, а й виробництво принципово нових. Після запуску пілоту, отримуємо зворотний зв’язок, щодо роботи машини та можливих покращень у майбутньому.

Які функції покладені на депозитні сейфи?
Пристрої виконуватимуть стандартні операції зі поповнення рахунків та погашення кредитів. Тобто усі операції з поповнення будь-якого рахунку готівковими коштами. При чому головною перевагою нашого депозитного сейфа є можливість приймати великі обсяги готівки, за допомогою швидкого їх перерахунку, валідації купюроприймачем “Giesecke & Devrient” та місткості сейфа в 30 000 банкнот.
Як технологічний партнер, РЕНОМЕ СМАРТ розробила рішення, що задовольняє вимоги всіх учасників проєкту. Крім того, сейфами із заднім завантаженням ми також поповнили лінійку власних депозитних машин. І тепер маємо два девайси: ES 3003 FL (front loading) та ES 3003 RL (rear loading). Конструктивно, не бачив нічого подібного раніше. І, гадаю, що інші наші партнери теж. Адже, ознайомившись із новою моделлю, деякі вже повідомили нам, що хочуть тільки такі.

Чому, на вашу думку, це важливо?
Користувацька частина, що встановлена на вулиці, дає доступ до послуг приладу 24/7. Тим самим виключає прив’язку до графіку роботи приміщення, в якому він встановлений.
РЕНОМЕ СМАРТ здійснює віддалений моніторинг, як в Азербайджані?
На депозитних машинах стоїть наше програмне забезпечення — Х.4, яке дозволяє відстежувати технічний стан приладу віддалено, тож моніторинг та сервіс партнери надають самостійно.
Яку роль ви виконували у цьому проєкті?
Як менеджер з розвитку відповідаю за присутність нашої компанії за кордоном загалом: перемовини з клієнтом, продаж продуктів, укладання контрактів, контроль дедлайнів та відповідності замовленню. У цьому проєкті стежив за всіма необхідними процесами, аби пристрій з’явився у партнера у новому формфакторі.

Що слід враховувати в роботі з іноземцями?
По перше, менталітет, манеру спілкування і ведення справ. По друге, історичні аспекти країни, віросповідання, різниця в часових поясах тощо. Наприклад, у Саудівській Аравії або в Бахрейні у неділю робочий день, а в п’ятницю — джума, вихідний… Усе це впливає на діалог і налаштування партнерських відносин.
Або те, що фінтех закордоном не завжди настільки розвинений, як в Україні. Тож важливо вміти демонструвати найкращі практики та бізнес-кейси, завдяки яким використання наших продуктів може принести найвищу ефективність.
У кожній країні навіть свій месенджер домінує, тому у мене є листування в пошті, Telegram, Viber, WhatsApp, Skype. Здебільшого діалог ведеться з усіма паралельно, з різною активністю, відповідно до стадії співпраці.